A GSi trtnete
Mi is az a GSi? Grand Sport injection.
Magyarul csak annyit jelent , minthogy nagy sport befecskendez. Az OPEL sportos aut gyrtsa mg a B KADETT-hoz nylik vissza, mikor is egy viszonylag kis karosszriba ers motort szereltek. A trtnet a C KADETT-al folytatdik , amibe 1975-ben egy 1,9-es , karburtoros motort ptettek. Az elv: kis autba nagy motort! A neve Kadett GT/E volt.
1977-ben immr injektoros, 20E jel motorral is lehetett kapni. Abban az idben ez valdi high-tech volt.

1978-ban egy tfslt modell, immr OPEL KADETT RALLYE COUPE nven. Meg kell emlteni , hogy az aut htskerk-hajts volt, s nem kevs rallye (innen a nv) sikert rt el. Klnleges egyedi fnyezssel s felszereltsggel kerlt a szalonokban , a fiatalok valdi kedvencv vlt.

Az igazi GSi trtnet 1983-ban kezddik , amikor az opel bemutatja a KADETT (D) GTE-t. Ennek elzmnye, hogy a 80-as vek elejn nyugat-eurpban kitrt a gti-lz. Fleg a fiatalok krben fertztt. Mivel a Vw mr 1980-ban bemutatta a Golf gti-t, az Opelnek lpni kellett. Az ppen aktulis kzposztly modellt felvrtezte az akkoriban nagyon modernnek szmt hengerenknti befecskendezs (BOSCH JETRONIC), keresztbltses, fellvezrelt-fellszelepelt (OHC), knnyfm hengerfejjel kszlt 1,8-as, 115 lers motorral (18E motorkd). A tmegbl val kitnsrl az egyedi lkhrtk, kszblcek, hts szrny, a MANTA GTE-rl "klcsnvett" csepp tkrk, knnyfm kerekek (5,5x14) gondoskodtak. A bels knyelemrt Recaro lsek s a tbbfunkcis mszerfal (fordulatszmmr, olajnyoms, stb.) feleltek. Termszetesen a megnvelt teljestmnyhez nagyobb bels hts fkek, stabilabb s ersebb futm s szlesebb gumik jrtak. Ezt a modellt szereltk fel elszr kanyarstabiliztor-al (ebben a kategriban). Ez a modell igen ritka, mivel csupn 1,5 vig gyrtottk.

Az eladsi sikereken felbuzdulva a genercivlts (1984) utni KADETT (E)-bl mr a modellvlts vben ksztettek "sportvltozatot" , minek neve KADETT GSi lett. Tulajdonkppen az elz modell hajtslnct hasznltk fel, de tovbbi egyedi (ms modellekhez nem rendelhet) extrkat tartalmazott: Digitlis mszerfal, check controll, board computer, kdlmpk. A futm a szria kadettoknl kemnyebb s immr alacsonyabb is lett, gzos lengscsillaptkkal szereltk s 30mm-el trt el a szriamagassgtl. A lkhrtkat a lehet legkisebb lgellenllsra terveztk (0,30 cw), ppen azrt, hogy a konkurencival egyez gyorsuls (8,9) mell legyzhetetlen vgsebessg s kedvez fogyaszts prosuljon (198 km/h). Mg a motorhztett is lgellenllsi rtknek szenteltk, a manyag opel-jel helyett fnyezett emblma kerlt a lgbemls gptetre. Mg a hts lmpt is "besttettk" a kor divatjnak megfelelen.
1985-ben a KADETT megkapta az v autja elismer cmet. Mg mdostottak a befecskendez-rendszeren (L-JETRONIC-rl LE-JETRONIC-ra). Megjelent az tajts "csaldi sportmodell" GSi is.
1986-ban jelent meg a 20seh motorral szerelt KADETT GSi, amely mr a bosch motronic befecskendezjt kapta meg. Ez az elzeknl bonyolultabb, mivel a befecskendez-rendszeren kvl a gyjtsrendszert is magba foglalta. Az eldkhz hasonlan ezen is alumnium hengerfej volt, a furat/lket arny 86/86mm lett. Ennek ksznheten (kocka hengerek) ez a motor 130 lert teljestett 5600-as fordulaton s 180 Nm-ert nyomott 4600-on. Ezzel amotorral a KADETT 8,2-t gyorsult s 210 km/h vgsebessget rt el (gyri adatok). A ktezres motor megjelensvel lelltottk az 1,8-as motor gyrtst.
1987-ben megjelent a 20seh motor "tfslt" vltozata, a C20ne. A nmet adzsi s krnyezetvdelmi trvnyek miatt mr csak 115le-t teljestett, szablyozott hromutas kataliztort s j computert kapott. Mg ebben az vben megkapta az "v motorja" cmet, mivel mr ekkor teljestette az EURO 2-es normt. rdekessg hogy az 1,8-as s a 2,0-es (c20ne) motorral szerelt KADETT GSi-k menetteljestmnye megegyezik.
Szintn 1987-ben a KADETT GSi sikern felbuzdulva immron megjelent a CORSA GSi is. A nagy testvrhez hasonlan kemny futmvet s spoilereket kapott, a motorja 1,6-os, szintn OHC-s 109 lers.
1988-ban bemutattk a C20xe motort. Ez is a 20seh/c20ne fejleszts, de itt viszont mindent a teljestmnyrt fejlesztettek (mint a 18e-nl). A Cosworth-ot segtsgl hvva 16 szelepes hengerfejet ksztettek. Kt tengely vezrelte, kopogsrzkelvel elltott szekvencionlis befecskendez-rendszert kapott (BOSCH SFI), s tdolgoztk a kipuffog-rendszert is. A nta vge 150 ler s 196 Nm lett, a keleti orszgokba importlt modellekbe szereltek 20xe (kataliztor nlkli) motort is, lenygz 155 lervel. A KADET GSi 16v immron nagyobb fkeket is kapott (htul is trcsa), valamint rendelhet volt hozz az ABS is. Mdostottk a kanyarstabiliztort is. Ezzel a motorral szerelve az aut mr elrte a 227 km/h-s vgsebessget, mg 0-100-ra 7,9 msodperc alatt gyorsult.
Szintn 1988-ban megjelent egy klnleges modell, amit KADETT GSi CHAMPION-nak hvtak. Teljesen egyedi Conolly br (mint a Lotus omegban) recaro lseket (s vele harmonizl bels krpitozst) kapott, valamint szria volt a szervkormny, a metlfny (grafit vagy bord) s az abban az idben nagyon divatos sokklls (BBS) 15-s alufelni. Szintn ebben az autban debtlt a dupla kocka kipuffogvgzds (gyri).
1991-ben megjelent a KADETT GSi CHAMPION 16v is (nagyon ritka), szintn az elz felszerelsekkel.

1991 vgn megjelenik az ASTRA (F) s vele egytt az ASTRA GSi. A KADETT-hez hasonlan ez a modell is egyedien sportos klst (lkhrtk, htmaszk, kszblcek, hts lmpk, hts szrny, gyri 15-s alufelnik) kapott. A jl bevlt 8 s 16 szelepes motorokkal (C20ne s C20xe) szereltk. Ezek a modellek mg gazdagabbak voltak mint a KADETT, szriban jrt hozz a szervkormny, a siebedach (tetablak), a 4 trcsafk, ABS (a 16v-k ETC-t is) s a "fedlzeti computer" is. Rendelhet extra a lgkondicionl. A KADETT-nl jval lgyabb rugzst s sokkal csendesebb (minsgibb) bels teret kapott.

s akinek ez mgsem volt elg, az rendelhette a GSi-t 6 gangos vltval s C20Let (CALIBRA/VECTRA TURBO) turbmotorral. A neve ASTRA T200 volt, s limitlt darabszmban jtt ki (vajon mirt?). A hasonl motorral szerelt CALIBRA/VECTRA-val ellenttben fronthajts volt, de megkapta a nagy fkeket s az alap 16-os kerekeket.
1993-ban, ritkasg, de megjelent a 1.8 16v GSi is 125 lval. Felszereltsge megegyezik a 16v GSi-vel. Rendelhet a dupla lgzsk.
1993 tavaszn, megrkezik a CORSA (B) GSi 1.6 16v motorral, 109 pacival.
1995-ben megjelent a spoilerek nlkli, de mg C20xe Astra GSi, amelyik kivlrl csak a stt hts lmpbl s az alacsonyabb futmrl lehetett megklnbztetni szriatrsaitl. Mg ebben az vben megjelent az els genercis ECOTEC motor 136 ler-vel.
1998-ban feltnik az ASTRA (G): Mr sajnos csak OPC van a knlatban, nincsen GSi.
Vgl 2002-ben megprbljk feltmasztani a GSi kultuszt, ezrt piacra dobjk az j Corsa GSi-t 125 loervel , de az eladsi statisztikk szerint nem vltja be a hozz fztt remnyeket. |